KARTING VINKIT
Karting vinkit on kokoelma yleisimmin kysyttyjä karting auton ajamiseen ja säätämiseen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia sekä mahdollisia asioita joihin ajaessa voisi yrittää kiinnittää huomiota.
Miten parantaa ajoa sisä ja ulkoradalla? Parhaat karting vinkit ajon parantamiseen aloittelijalle.
Karting vinkit ajamiseen ja vauhdin parantamiseen
Vinkit ajamiseen
Käytä koko rataa
Kuten viereisen videon kuvassa, riittää kun 2 pyörää pysyy rataviivojen sisällä. Usein kannattaa käyttää mahdolliset radan levennykset sekä välillä ajaa vähän radan ulkopuoleltakin.
Miten kannattaa jarruttaa?
Kuten tiedetään niin jarru on vauhdin surma. Mutta oikea oppinen jarruttamien kuitenkin parantaa kierrosaikaa melkoisesti. Liukkaalla renkaalla jarrutetaan aina suoralla ja pitävällä jarrua voi jättää myös kääntövaiheeseen. Jarrua painetaan suoralla niin paljon että renkaat melkein menevät lukkoon ja kääntöön mennessä kevennetään.
Miten valita oikea ajolinja mutkissa?
Lähtökohtaisesti paras tapa ajaa mutka on mennä jarruttaessa radan ulkoreunaa, siitä mutkan keskiosassa sisään ja taas ulos.
Koska kannattaa painaa kaasua?
Lähtökohtaisesti kaasu on aina pohjassa jos jarrua ei paineta. Mutkan kääntö vaiheessa on lyhyt hetki jolloin ei kosketa kumpaakaan pedaaliin. Sisäautoilla ja saippuarenkailla kaasu avataan mahdollisimman pian jarrutuksen jälkeen, ”normaalilla” pidolla kun auto on mutkan keskellä ja pitävällä pyörällä nokan on osoitettava jo suuntaan johon mutkasta halutaan lähteä.
Vinkit auton säätöön
Perus tarkastukset ensi kierroksilla
Auton balanssi on kaikki kaikessa että autoa voi edes säätää. Yleensä 40/60 painojakauma on etu/taka suunnassa hyvä lähtökohta ja sivuttain 50/50
Rengaspaine vaikuttaa paljon auton pitoon, varmistu että ajat oikealla paineella. Väärä pito, väärä säätö.
Moottorin seos/lämmöt. Keli vaihtelee ja bensan tarve sen mukana. Varmistu että ajat suurin piirtein oikealla seoksella että saat koneestasi kaiken irti etkä riko sitä.
Auto ei käänny, mitä teen?
Tämä on jo todella moni tahoinen kysymys mutta pari lähtökohtaa.
- Ajat liian kovaa tai hiljaa. Jos ajat liian kovaa rengas ei jaksa pitää mutta jos ajat liian hiljaa runko ei toimi ja takarengas ei nouse.
- Rengas paine tai kulmat ovat väärät tai rengas loppu. Jos renkaat sojottavat miten sattuu ei pito pintaa ole tiehen ja jos kumi on vanha tai jo kankaalla niin pitoa kääntöön ei ole. Tai paine on väärä eikä rengas pure.
- Auton rungon säädöt ovat väärät. Caster kulma voi olla liian pieni jolloin voimaa nostaa takarengas ei ole. Myös auton leveys joko keulasta tai perästä on väärä. Leveä keula nostaa enemmän ja kapea perä nousee helpommin
Auto kääntyy liikaa ja perä luistaa
Katso ei käänny kohta ja tee asiat nurin päin. Lähtökohtaisesti pieni perän luisto on hyvä eli auto ei ”liimaa” liikaa rataa ja näin hidasta vauhtia. Liian agressiivinen ajotyyli tai liian agressiiviseksi säädetty keula on usein ongelman juuri syy, joskus jopa molemmat.
Auto ei kulje / kiihdy normaalisti
Joko moottorissa tai voimalinjassa on vikaa. Kaasarin säätö on hyvä tarkistaa sekä tulpan kunto, laakereiden herkkyys sekä ketjujen ja rattaiden kunto ja linja. Liikkunut taka-akseli saattaa saada jarrun laahaamaan ja ketjut kulkemaan vinossa. Toki voi aina olla että moottorin tunnit ovat täynnä ja huolto on paikallaan.
Karting varikon vinkit
Karting vinkkejä ja neuvoja on varikot aina täynnä ja usein jokaisen kertoma perustuu omiin kokemuksiin. Kuitenkin on hyvä muistaa, että joku saattaa jopa hämätä tarkoituksella ja jokin säätö voi toimia jollekin kuskille ja jollekin rungolle mutta ei kaikille.
Moottorin säätö vinkkejä on myös moneen junaan ja parasta nämäkin neuvot on aina ottaa ns. suolan kanssa. Keli vaikuttaa kaasarin säätöihin ja jokainen rata ja moottori on vähän erilainen joten erilailla tuunattu kone voi vaatia ihan er i säätöt.
Kattava rungon säätö opas löytyy täältä. Jokainen tulkitkoon sitä omalla vastuulla mutta paljon siinä on asiaa ja karting vinkit joita siinä on ovat pääosin totta.
Palaa etusivulle
Päivitetty 8.3.2025