mies katsoo tietokoneelta parhaat karting vinkit

KARTING VINKIT

Karting vinkit on kokoelma yleisimmin kysyttyjä karting auton ajamiseen ja säätämiseen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia sekä mahdollisia asioita joihin ajaessa voisi yrittää kiinnittää huomiota.

Karting vinkit ajamiseen ja vauhdin parantamiseen

Käytä koko rataa

Kuten viereisen videon kuvassa, riittää kun 2 pyörää pysyy rataviivojen sisällä. Usein kannattaa käyttää mahdolliset radan levennykset sekä välillä ajaa vähän radan ulkopuoleltakin.

Miten kannattaa jarruttaa?

Kuten tiedetään niin jarru on vauhdin surma. Mutta oikea oppinen jarruttamien kuitenkin parantaa kierrosaikaa melkoisesti. Liukkaalla renkaalla jarrutetaan aina suoralla ja pitävällä jarrua voi jättää myös kääntövaiheeseen. Jarrua painetaan suoralla niin paljon että renkaat melkein menevät lukkoon ja kääntöön mennessä kevennetään.

Miten valita oikea ajolinja mutkissa?
Oikea ajolinja karting autolla mutkassa

Lähtökohtaisesti paras tapa ajaa mutka on mennä jarruttaessa radan ulkoreunaa, siitä mutkan keskiosassa sisään ja taas ulos.

Koska kannattaa painaa kaasua?

Lähtökohtaisesti kaasu on aina pohjassa jos jarrua ei paineta. Mutkan kääntö vaiheessa on lyhyt hetki jolloin ei kosketa kumpaakaan pedaaliin. Sisäautoilla ja saippuarenkailla kaasu avataan mahdollisimman pian jarrutuksen jälkeen, ”normaalilla” pidolla kun auto on mutkan keskellä ja pitävällä pyörällä nokan on osoitettava jo suuntaan johon mutkasta halutaan lähteä.

Perus tarkastukset ensi kierroksilla

Auton balanssi on kaikki kaikessa että autoa voi edes säätää. Yleensä 40/60 painojakauma on etu/taka suunnassa hyvä lähtökohta ja sivuttain 50/50

Rengaspaine vaikuttaa paljon auton pitoon, varmistu että ajat oikealla paineella. Väärä pito, väärä säätö.

Moottorin seos/lämmöt. Keli vaihtelee ja bensan tarve sen mukana. Varmistu että ajat suurin piirtein oikealla seoksella että saat koneestasi kaiken irti etkä riko sitä.

Auto ei käänny, mitä teen?
Auto kääntyy liikaa ja perä luistaa

Katso ei käänny kohta ja tee asiat nurin päin. Lähtökohtaisesti pieni perän luisto on hyvä eli auto ei ”liimaa” liikaa rataa ja näin hidasta vauhtia. Liian agressiivinen ajotyyli tai liian agressiiviseksi säädetty keula on usein ongelman juuri syy, joskus jopa molemmat.

Auto ei kulje / kiihdy normaalisti

Karting varikon vinkit

Karting vinkkejä ja neuvoja on varikot aina täynnä ja usein jokaisen kertoma perustuu omiin kokemuksiin. Kuitenkin on hyvä muistaa, että joku saattaa jopa hämätä tarkoituksella ja jokin säätö voi toimia jollekin kuskille ja jollekin rungolle mutta ei kaikille.

Moottorin säätö vinkkejä on myös moneen junaan ja parasta nämäkin neuvot on aina ottaa ns. suolan kanssa. Keli vaikuttaa kaasarin säätöihin ja jokainen rata ja moottori on vähän erilainen joten erilailla tuunattu kone voi vaatia ihan er i säätöt.

Päivitetty 8.3.2025

Tiesitkö että Kartingmaailman jäsenyys on ilmainen

Liittymällä mukaan saat:

-Tietoa tulevista kisoista

-Vaihtuvia etuja

-Ensimmäisen Karting Kokeilun erikoishintaan

This will close in 30 seconds