KARTING AUTO
Karting auto eli mikroauto on yksinkertainen kilpa-ajoneuvo. Karting auton runko on jousittamaton putkikehikko jossa on neljä pyörää joista etupyörät kääntyvät ja takapyörät ovat kiinni putkimaisessa akselissa ilman tasauspyörästöä.
Mutta totuus tarkemmin tutkittuna on kuitenkin ihan toinen. Mikroauto yksinkertaisuudestaan huolimatta pitää sisällään valtavan määrän eri säätöjä joilla auto saadaan käyttäytymään eri tilanteissa ja eri kokoisilla kuskeilla halutulla tavalla.
Mistä hankkia karting auto?
Ensimmäinen karting auto melko varmasti kannattaa olla hyvä käytetty. Käytettyjä autoja saa parhaiten Karting kirppikseltä tai Nettimotosta. Myös Tori voi tarjota hyviä vaihtoehtoja. Lue lisää ostajan oppaastamme.
Käytetyn auton mukana tulee usein myös muuta tarvikkeistoa kuten huolto-kärry , ajovarusteita ,työkaluja ja varaosia. Käytetystä saa usein rahansa jopa uudelleen myymällä takaisin eli jos harrastus ei ollutkaan mieleen niin on helppo palata lähtöpisteeseen.
Jos olet ostamassa uutta karting autoa niin kannattaa etsiä oman alueesi lähin jälleenmyyjä ja lähteä kysymään autoa sieltä. Näin tiedät varmasti että vara-osia saa läheltä ja apu rungon säätöön on olemassa. Kukapa tuntisi autosi paremmin kuin maahantuoja.
Erilaiset karting auto koot
Karting autoja on tarjolla yleisesti kahta kokoa, pieni runko jonka akseliväli on 950mm ja iso runko jonka akseliväli on 1040mm. Tarjolla on edelleen myös pikku autoksi luokiteltua 1010 ja isoksi luokiteltua 1050 kokoa mutta näitä on melko vähän tarjolla ,koska tarvetta niille ei juuri ole. Moni runko valmistaja tarjoaakin etenkin isoon runkoon laakeripukkeja jotka mahdollistavat akselivälin muutoksen.
950mm pikku runko nimensäkin mukaisesti on tarkoitettu lapsille ja kilpa luokille joita ajavat pääosin 6-12 vuotiaat. Pienen mikroauton saa sopimaan n. 110cm kuskista aina 170cm kuskiin asti mutta isolla (yli 150cm) kuskilla alkaa pikku auto olla jo hiukan hankala ajaa ja säätää ja onkin suotavaa sovittaa pidempi kuski suoraan isompaan autoon. Pikku runkon perän maksimi leveys on vain 110cm ja siinä käytetään kapeampia renkaita kuin isossa autossa. Pikku autoissa ei myöskään missään tilanteessa ole muuta kuin takajarrut. Pikku karting auton runko on yleensä tehty 28mm CrMo teräsputkesta.
1040mm iso runko onkin nuorten ja aikuisten auto. Kuskit koosta 140cm-200cm saadaan helposti sopimaan autoon vaikka lyhyempiäkin kuskeja ratissa on nähty. Ison auton maksimi leveys on 140cm ja tästä syystä se pysyy pidemmälläkin kuskilla hyvin pystyssä vaikka pitoa mutkan kovimmissa vauhdeissa olisikin paljon. Suurin osa isoista luokista ajetaan mallilla joissa on vain takajarru kuten pikku rungossa mutta vaihteelliset nopeimmat luokat ajetaan autoilla joissa on myös etujarrut. Joskus oli myös vaihtoehtoina käsi käyttöiset etujarrut mutta nykyään kaikki toimivat samalla jarrupolkimella kuten ”oikeassakin” autossa. Ison karting auton runko paksuudet vaihtelevat yleensä 30 ja 32 välillä tai on niiden sekoitus. Ne ovat kuten pikku autotkin CrMo terästä.
Mikä karting auto sopii aikuiselle harrastajalle?
Aikuisen karting auto on aina iso runkoinen. Ison karting auton runko on kokoa 1040mm jonka maksimileveys 1400mm. Auto on siis leveämpi kuin on pitkä ja tämä mahdollistaa pitävä renkaisella autolla huimat mutkanopeudet. Iso karting auto käy yleensä yli 12 vuotiaille eikä ylä ikärajaa ole.
Mikroautojen eri merkit
Yleisin käytetty karting runko isoissa autoissa lienee Tony Kart joka on osa OTK perhettä. Saman perheen muita tuotteita ovat mm. Kosmic, Exprit ja Gillard. Toinen paljon käytetty merkki on CRG joka on osa Tinini Group:a. Muita tämän perheen merkkejä ovat mm. GP Racing ja Maranello. Kolmas merkittävä karting auton runko valmistaja jota suomessa käytettään on Parolin. Parolinin kaltaisia runkoja ovat mm. Kart Republic sekä Energy. Myös BirelArt perheellä on pitkät juuret karting maailmassa ja suomessa. Vähemmän täällä nähty tuoteperhe on IPK jonka merkkejä ovat mm. Praga ja FormulaK.
Karting auto merkkejä on valtavasti tarjolla mutta loppujen lopuksi autoissa ei ole paljokaan eroa ja moni myynnissä olevista merkeistä kuuluukin saman tehtaan piiriin eli vain värit ja nimi vaihtuu mutta itse karting auto on sama. Karting auton voi kuitenkin kasata vaikka itse minkä merkin osista tahansa ja näillä luomuksilla pääsee jopa kilpailuihin mukaan kunhan noudattaa AKK:n antamia yleisiä sääntöjä. Kaikki kilpasarjat eivät tätä yhdistelyä salli vaan auto pitää olla tehty valmistajan siihen luokittelemista osista, esimerkkinä SM sarjaa ei saa ajaa omavalmiste autolla mutta kaikkiin kerhojen kisoihin ja jopa kansalliseen IAME series sarjaa saa omalla tuunatulla autolla tulla.
Yleisimmät karting auto merkit:
- Tony Kart
- Crg
- Parolin
- Gillard
- Exprit
- GP Racing
- Haase
- BirelArt
- Kart Republic
Muita mikroauto merkkeja:
- Topkart
- Praga
- FormulaK
- Intrepid
- Energy
- Sodi
- Redspeed
- LN Kart
- TB Kart
- Jne…
Karting auton runko ja niiden erot
Kuten edellisessä kappaleessa käy ilmi on karting auto merkkejä aivan valtava määrä eikä tuossa vielä ollut läheskään kaikki runko valmistajat. Mitä eroa autoissa sitten on? Miksi valita joku toinen auto ennenmmin kuin joku toinen? Tähän ei oikein olekaan oikeaa vastausta vaan homma onkin enemmän tunne pohjainen. Mielikuva nopeudesta tuleekin useimmiten siitä että näet jonkun ajavan jollain merkillä kovaa ja siksi se onkin voittajan valinta 🙂 Viimeisin suomalainen kartingin maailman mestari on Tuukka Taponen ja hän ajoi mestaruutensa Tony Kart -merkillä. Parolin merkillä on voitettu nyt pari vuotta OKJ luokan suomen mestaruusputkeen ja CRG rungolla dominoidaan suomessa KZ luokkaa. Onko siis ihme että nämä ovat maamme suosituimmat karting auto runko merkit?
Voiko valita minkä tahansa rungon ja voittaa?
Tähän on helppo vastata ja vastaus on KYLLÄ. Jokaisella karting rungolla pääsee yhtä lujaa ja jokaisen mikroauton saa säädettyä jokaisen kuljettajan ajotyyliin sopivaksi kun tietää mitä tekee.
Tärkeintä tavoitteellisessa ajamisessa kuten harrastamisessakin on että karting auto on hyvässä kunnossa. Karting auton huolto onkin isossa roolissa vauhtiin. Useassa tapauksessa ei joko osata säätää autoa kun ei ymmärretä mitä mikäkin säätö oikeasti tekee tai auton runko on jo niin vanha ja löysä että säädit autoa miten tahansa niin mitään ei voi tapahtua.
Miten mikroauto toimii?
Koska mikroautossa ei ole tasauspyörästöä vaan tönkkö taka-akseli niin jotta auto voisi kääntyä mutkaan on käännettäessä toisen takarenkaan noustava ilmaan. Tähän yksinkertaiseen asiaan liittyvätkin lähes kaikki säädöt jota tehdään. Eli miten herkästi ja korkealle takarengas nousee, miten kauan se pysyy ilmassa ja kuinka lujaa ja missä kohtaa se palaa takaisin maahan.
Erilaisilla osilla voidaan siis vaikuttaa rungon käytökseen ja runkojen väliset erotkin pääosin vaikuttavat tähän. Eri valmistajilla on eri jäykkyisiä runkoja. Jäykkyys tulee karting auton rungon muodosta tai runkoputken materiaalista ja sen paksuudesta. Vuosien varrella eri valmistajat ovatkin kokeilleen mitä erikoisimpia ratkaisuja mutta tänä päivänä runkoputket muistuttavat melko paljon toisiaan ja erot ovatkin melko pieniä.
Karting auto ja sen osat
Karting auton säätöihin paneudumme omassa osiossaan mutta käydään tässä kuitenkin läpi pikaisesti tärkeimmät osat jotka vaikuttavat auton ajettavuuteen ja jotka ovat muokattavissa.
Penkki ja sen jäykkyys. Penkin paikka on oleellisin asia joka on ensin saatava kuntoon eli auton painopiste pitää saada kuntoon. Penkkejä on eri jäykkyisiä ja sillä voidaan säätää auton kokonaisjoustoa.
Olka-akseleissa on pyörät kiinni ja iso osa auton säädöistä on näistä kiinni. Auton keulan leveys, caster ja camber kulmat sekä keulan korkeus säädetään olka-akselien asentoa muuttamalla.
Raidetangot ja ohjausakseli välittävät ratin liikkeet etupyöriin. Rattiakselissa on usein ackerman ja käännön herkkyyden säätö ja näiden säätö vaikuttaa raidenkojen pituuteen.
Taka-akselissa on kiinni navat joissa takapyörät ovat kiinni ja napojen paikkaa muuttamalla muutetaan mikroauton perän leveyttä. Akseli on kiinni laakeripukeissa joilla säädetään perän korkeutta. Taka-akseleita on myös eri jäykkyisiä ja jäykkyydellä säädetäänkin auton perän nostoa ja laskua.
Rungon jäykistimiä käytetään myös. Yleisin käytetty on etujäykkäri mutta lähes kaikkiin on saatavilla myös taka ja joihinkin myös keskijäykkäri. Jäykistimiä on myös eri jäykkyisiä ja jopa säädettäviä malleja.
Vanteilla on myös oma roolinsa mikroauton säätämisessä. Vanten muodolla ja materiaalilla voidaan vaikuttaa renkaan lämpeämiseen ja tiehen purevuuteen.
Tässä ovat lueteltuina pääpiirteittäin kaikki merkittävimmät osat. Toki karting auto on varustettu myös polkimilla, puskureilla ja muilla katteilla mutta nämä ei juurikaan vaikuta ajettavuuteen. Toki kovissa vauhdeissa katteiden malli vaikuttaa aerodynamiikkaan joka on jo hiukan hiusten halontaa mutta kun erot ovat parhaimmillaan sekunnin tuhannesosia niin kaikki lasketaan 🙂
Nyt kun olet lukenut jo tänne asti niin käy tutustumassa palveluihimme ja ajokerhoomme ja liity mukaan Kartingmaailmaan.
Päivitetty 14.3.2025