
KARTING KILPAILUT
Karting kilpailut ovatkin koko mikroauto harrastuksen suola. Kilpaa voi ajaa monella tasolla alkaen kerhojen harrastekilpailuista aina MM-titteliin asti. Mitä kaikkia kilpailuja suomessa on ja miten kilpailut ja niiden vaatimukset eroavat toisistaan?
Kaikissa kilpailuissa ajetaan samat osiot Warm up, Aika-ajot, Välierä ja Finaali. Kerho kilpailuissa on yleensä pidennetty harjoittelu warm upin sijaan ja vain yksi erä kun taas kansallisissa on lyhyt warm up ja vähintään 2 välierää. Osallistuja määrästä riippuen eriä voi siis olla useita samoin kuin finaaleja. Mutta oli karting kilpailu mikä tahansa niin Suomessa noudatetaan samoja AKK:n määräämiä ajosääntöjä jotka määräävät ajotavat ja rikkeet.
Karting kilpailukalenteri 2025
Seuraavina vuorossa:
26.4-27.4 Porin Kevätpäräys
Paikka: Pori Circuit
Luokat: X30 Micro, Junior, Senior, Mini60, OKJ ja OK
3.-4.5 Iame Series Pori
Paikka: Pori Circuit
Luokat: X30 Micro, Junior, Senior, Master, Amateur, Heavy ja Mini60
17.-18.5 RMC Kouvola
Paikka: Tykkimäki Circuit
Luokat: Rotax Micro, Mini, Junior, Senior, Master, DD2 ja DD2 Master
20.5 Tiistaiturnaus 1.
Paikka: Bemböle Karting
Luokat: Kaikki pikku runkoiset luokat
3 nopeus luokkaa (Cadet, Micro, Muut)
Päivitetty 3.3
Kerhokisat eli karting harjoitus kilpailut
Harrastekilpailut ovat karting seurojen järjestämiä omia harjoitus mahdollisuuksia ennen kansallisille kilpa-areenoille siirtymistä. Monet kerhot järjestävät matalan kynnyksen sarjoja joihin kaikki ovat tervetulleita. Tämä onkin oivallinen tapa syventää karting harrastusta. Vaikka tahtotila ei olisikaan maailman ykköseksi niin yhtä hauskaa kilvanajoa voi harrastaa näissäkin karting kilpailuissa.
Kuka saa osallistua kerhokilpailuihin?
Kun auto alkaa pysymään viivojen välissä ja vauhti omasta mielestä on hyvää ja tasaista, niin juuri kerhokilpailut on paikka mihin mennä. Vaikka et juuri kilpailua järjestävään kerhoon kuuluisikaan, niin saat kyllä osallistua. Tarvitsit kuitenkin jonkun kerhon kilpalisenssin ja autosi pitää olla AKK sääntökirjan mukainen ja tietenkin turvallinen. Tarvitset myös luokitellun kypärän ja mukanasi pitää olla vaahtosammutin tulipalotilannetta varten. Mutta jokaisella harrastajallahan nämä on mukana muutenkin.
Kerhokilpailut ja ajotapa
Kerhokilpailut ajetaan usein sekalähtöinä eli yhtä nopeat ja saman kokoiset mikroautot ajavat samassa lähdössä. Ihan pienimmille eli Cadeteille on aina oma lähtönsä. Mutta usein esim kaikki micro-luokan kuskit ajavat samassa lähdössä ja usein kaikki TAG-luokan autot omassaan. Mikroautoja löytyy kaikista kansallisen tason sarjoista kuten Raket, Iame ja Rotax. TAG-autoja ovat taas Iame x30 ja Rotax Max-autot.
Moni jo kansallisiin kilpailuihin osallistuvakin käy kokeilemassa tai testaamassa kalustoaan vielä kerho kilpailuissa joten kyse on ihan oikeista kisoista. Näin harrastajakin pääsee näkemään mihin oma vauhti riittää kun mukana on kovan tason kuskeja. Harmillisesti kuitenkin moni kansallinen kuski jättääkin kerho kilpailut väliin vaikka ne olisivatkin hyvä tapa harjoitella ajamista ja testata kalustoa tosi tilanteessa.
Miksi kerhot järjestävät karting kilpailuita?
Kerhot järjestävät näitä harjoitusmahdollisuuksia myös kerätäkseen rahaa oman radan ja kerhon tilojen ylläpitoon. Asfaltti kuluu ja maali rapistuu seiniltä vaikka ajajia ei olisikaan. Myös kaikki kansallisen tason kisat ja osin jopa MM-tason kilpailut järjestetään näillä samoilla radoilla. Paljon töitä tehdäänkin talkoo voimin, mutta myös rahaa ylläpitoon tarvitaan. Rata, jäsen ja kilpailumaksut ovatkin kerhojen ainoat tulon lähteet. Kilpailut ovatkin hyvä tapa tukea lajin säilyvyyttä ja auttaa kerhoja ja ratoja pysymään kunnossa.
Pääkaupunkiseudun kerhojen karting kilpailut ovat seuraavat: KeimolaCup, Tiistaiturnaus, Keskiviikkokisat, PippoCup, Wormula series sekä Fossiilisarja
Karting kilpailut -merkkiluokat
Merkkiluokkia ovat eri moottorivalmistajien järjestämät kilpasarjat. Niissä kaikilla kilpailijoilla on täsmälleen samanlaiset moottorit ja renkaat joka lähdössä. Kilpaluokkia voi tällaisen sarjan sisällä olla montakin, vasta-alkajasta aina vaihdeautoihin asti. Tällä hetkellä näitä merkkisarjoja on suomessa 4 ja kaikki ovat kansallisen tason karting kilpailuja joita järjestetään vuosittain vaihtuvilla radoilla ympäri maan. Näitä ovat Flying Finn, Iame Series , Rotax Max Challenge ja Xon Cup.
Flying Finn Juniori Cup
Flying Finn eli entinen Raket cup on täysin lapsille suunnattu sarja ja siinä ajetaan kolmella eri viritysasteella olevalla samanlaisella moottorilla kolmea eri luokkaa: Cadet, Micro ja Raket. Kuskien ikä eri luokissa on välillä 6-15v Kaikkia luokkia ajetaan samalla renkaalla ja moottorina toimii Radne Raket95 moottori. Runkona pieni runko eli 950 tai 1010. Raket luokan sarjoja löytyy myös monista kerho kilpailuista ympäri maan ja Kartingliiton järjestämä sarjakin sisältää nämä luokat. Raket luokka on ollut pitkään ja on edelleen monille se ensimmäinen kosketus jonka karting harrastus tuo tullessaan.
Lisätietoa Flying Finn Juniori Cup sarjasta löydät sarjasäännöistä.
Iame Series Finland
Iame Series on tällä hetkellä ehkä suomen suurin kilpasarja. Suomen sarjaan on parhaimmillaan osallistunut samana vuonna yli 200 kuljettajaa. Sarjaan kuuluu 5 osakilpailua vuosittain. Iame sarjassa pidetään myös maailman finaalit joka vuoden syksyllä jonne osallistuu maidensa parhaat kuljettajat. Eri luokkia Iamessa on 7 ja niiden osallistujien ikä haarukka on varsin laaja 8-99 vuotta. Pikku luokat ovat X30 Micro sekä Mini ja isot luokat X30 Junior, Senior, Master, Amateur ja SeniorHeavy.
Lisää tietoa Iame Series Finland sarjasta löytyy sarjasivulta.
RMC Finland
RMC Finland eli Rotax Max Challenge on kooltaan hyvin lähellä Iamea ja luokat ovat lähellä toisiaan. Kuskien ikä on siis alkaen 8v ja yläikärajaa ei ole. Luokkia on 7. Vaihteettomat: MicroMax, MiniMax, JuniorMax, SeniorMax ja MaxMaster joista Micro ja Mini pikku kuskien luokkia. Vaihteelliset DD2 JA DD2 Masters. Kuten Iamessa niin Rotaxissakin järjestetään maailman finaali.
Lisää tietoa RMC Finland sarjasäännöistä.
XON Cup
Xon Cup:ssa on vain yksi luokka ja se ajetaan isolla rungolla. Sarjaan osallistujan minimi ikä on 13v. Kilpaa ajetaan Raket 120 moottoreilla ja renkaina käytetään Vega SL8 kumeja. Xonin erikoisuus on että sitä saa ajaa yksin tai tiiminä eli eri lähdöissä saman päivän aikana voi olla useampi kuski. Tästä syystä Xon onkin perin suosittu aikuisharrastajien keskuudessa.
Lisää tietoa Xon Cupista saat heidän sarjasäännöistä.
Karting SM -Kilpailut
Karting kilpailuiden ykkönen eli SM kilpailut ovat kaikki monimerkki luokkia eli osallistua voi monen merkkisillä moottoreilla toisin kuin merkkiluokissa (Iame, Rotax, Raket ja Xon). Kuljettajien iät ovat alkaen 10v ja maksimi ikää ei ole. Kilpaa ajetaan luokissa Mini60, OKJ, OK, KZ2 ja S125. Moottoreiden tehot ovat välillä 10-45hp. Mini on ainoa pikku luokka ja KZ2 vaihteellinen eli varianssia SM kisoissa piisaa kuten kaikissa muissakin sarjoissa.
SM- kilpailuista löydät lisää tietoa sarjasäännöistä.
Aluesarjat
Aluesarjoilla tarkoitetaan kilpasarjoja joita pidetään tietyllä alueella. Nämä kilpailut ovat monesti päällekäin kerhokilpailujen kanssa eli jonkun kerhon oma kilpailu voi olla osa saman alueen muiden kerhojen kanssa muodostamaa kokonaisuutta. Tämä onkin hieno tapa saada eri kerhojen kuskit ajamaan kilpaa vastakkain. Näissä on usein kokoelma merkkisarjojen luokkia ja monissa saattaa olla yhdistelmä luokkia eli Iame, Rotax ja Raket Microt ajavat samassa lähdössä.
- Länsi-Suomi Cup
- HHK
- KymiCup
- Kartingliiton Sarja
- Kartking
Tässä joitain suomessa olevia vaihtuvissa paikoissa pitkään järjestettyjä sarjoja joissa lähes kaikissa on luokat niin isoille kuin pienille autoille.
Palaa tästä etusivulle
Sivu päivitetty 2.2.2025