karting huolto

Karting Huolto / Korjaus

Ilman toimivia laitteita harrastaminen on hankalaa ja siksi karting huolto on tärkeä osa lajia. Nivelet väljistyvät, laakerit kuluvat ja kilpamoottorin sisuskalut eivät ole ikuisia. Voit tuoda karting autosi huoltoon samaan tapaan kuin henkilöautosi, varaat ajat tuot auton paikalle ja haet pois työn valmistuttua. Olemme hinnoitelleet työmme läpinäkyvästi niin että osan hinta sisältää sen vaihdon eli emme myy pelkkiä osia vaan palvelua niiden tiimoilta.

Kolarikorjaukset teemme vain tuntitöinä koska niissä ongelmana lähes poikkeuksetta on osien irti saaminen ja pahasti vääntyneet rungon oikaisu voi olla jopa mahdotonta. Ja mikäli kyseessä on laajempi huoltokokonaisuus ei pelkkä osan vaihto niin annamme avaimet käteen tarjoukset koko työstä ennen töihin ryhtymistä.


Karting auton huolto

Huollolla tarkoitetaan karting autojenkin kohdalla ihan samaa kuin muidenkin nelipyöräisten eli vaihdetaan kuluneet osat uusiin . Jarrut, laakerit, rattaat ja moni muu kuluvaa osaa ja vaatii huomioita ajojen välissä.

Huollamme tietysti myös muiden kuin kerholaisten autoja. Huoltojen hinnat ovat ilmoitettu aina niin että ne sisältävät osan sekä työn. Tässä muutama esimerkki yleisimmissä kohteista:

  • Rengassarja (K3H) 240€
  • Raidetanko (kokonainen) 50€ sis. kulmien säätö
  • Jarrupalat (merkkikohtaiset) 20-70€
  • Ketjut (o-rengas) 80€

Karting auton moottori ja ylläpito

  • Vetoratas 80€
  • Tulppa 15€
  • Startin hiilet 40€
  • Mäntä 240€ sis. tappi, laakeri ja hoonaus
x30 moottori

Karting kaluston korjaus

Välillä pelkkä huolto ei riitä vaan joskus pitää autoa ihan korjatakin. Saattaa sattua kolari tai ihan vain ulosajo jossa jokin paikka pettää.

Rungon oikaisut tai rikkoutuneiden osien vaihdot teemme tuntitöinä. Pyrimme tietenkin antamaan jonkin arvion kokonaiskustannuksista ja jos jotain ei kannata korjata niin kerromme senkin ennenkuin tuhlaamme aikaa turhaan tyhjänpäiväisyyksiin.

karting korjaus

Karting huolto osaksi rutiinia

Yleisesti ottaen karting auton huolto ja tarkastaminen on hyvä tehdä aina ajojen jälkeen jolloin ehtii reagoida tarvittaviin asioihin. Renkaat voivat olla loppu tai jokin nivel väljä ja tämän seurauksena osia voi joutua tilaamaan tai moottorin purkamaan. Kun näitä tarkastelee pitkin päivää ja pistää puutteet ylös niin saa hoidettua kaiken tarvittavan kerralla kuntoon ennen seuraava ajokertaa joko itse tai meidän kauttamme. Mikäli haluat hoitaa oman autosi korjaukset ja huollot itse niin tarjoamme myös palvelua ,jossa opastamme sinut alkuun niin perus toimenpiteiden kanssa kuin kohti tarvittavia välineitä.


Karting auton moottori

Iame X30

Luotettava ja helppo hoitoinen karting moottori joka kasvaa käyttäjänsä mukana ilman kalliita lisäosia. Juniorit (alkaen 12v) aloittavat 21hp versiolla ja kun ikää tulee lisää niin vaihdetaan pakolaippa kuristamattomaan jolloin saadaan kaikki 30hp käyttöön.

X30 on vesijäähdytteinen ja rajoitettu 16000 kierrokseen. Paras teho/vääntö alue on välillä 9-13t kierrosta. Sylinteri on pinnoittamaton teränputki. Kaasuttimena toimii Tillotson HW-27A. X30 on TAG luokan (TouchAndGo) moottori eli se on sähkö startillinen.

iame x30 karting moottori sekä ilmanpuhdistin

X30 on karting harrastajan ystävällinen kilpa moottori

Vaikka X30 onkin täysiverinen kilpa-moottori niin silti se on myös hyvä harrastajalle. Huolto väli harrastajalla on n. 15 tuntia eli keskimäärin riittää että iso huolto tehdään talvi tauon aikana ja kerran kesällä pieni huolto. Iamen maahantuojan varasto sijaitsee Vantaalla joten osien saanti ja muutenkin yhteistyö siihen suuntaan on helppoa ja mutkatonta pääkaupunkiseudulla harrastavalle. Kaasutin on myös helppo käyttöinen ruuvi malli jolloin hankalia suuttimien vaihtoja päivän mukaan ei tarvitse suorittaa vaan säätö onnistuu kirjaimellisesti käden käänteessä.

Radne Raket95

Toiminta varma ja monen lajin aloittavan ensimmäinen kosketus karting moottoriin on juuri Raket 95. Yksinkertainen mäntäohjattu moottori Nikasil pinnoitetulla sylinterillä takaa pitkät huoltovälit. Tillotson HS-319A toimii moottorin kaasuttimena. Moottori on 95 kuutioinen ja ilmajäähdytetty.

Yksi karting auton moottori 3 versiota

Raket Cadet: n. 6hp tuottava 9800 kierrokseen rajoitettu versio. Tämä on nuorimpien 6 vuotta täyttävien ensi moottori. Cadet on varustettu naru käynnistyksellä

Raket 95 moottori

Raket Micro: n.8hp tuottava kuristimella varustettu versio. Moottori on rajoittamaton mutta yleensä kierto rajoittuu 12500 kierrokseen minuutissa. Tätä ajetaan ikäluokissa 8-10 vuotta. Moottorissa on sähköstartti

Raket 95: n. 10hp tuottava rajoittamaton versio joka kiertää parhaimmillaan n. 13000. Tätä ajavat 10-15 vuotiaat. Moottorissa on sähköstartti.

Radne Raket 120

Aikuisharrastajan yleisen karting auton moottori valinta suomessa, eikä ihme. Lukuisia luokkia niin yksilötasolla sekä joukkue kisoina ajetaan Raket 120 moottorilla.

Kuten pienempi kuutioinen mutta uudempi R95 on R120 mäntäohjattu Nikasil pinnoitettu simppeli 2 tahti moottori. Walbro WG10 toimii moottorin kaasuttimena. Moottori on nimensä mukaan 120 kuutioinen ja ilmajäähdytetty.

Raket 120 startilla tai ilman

Raket 120 on saatavilla 3 versiota. Xon jossa ei ole starttia ollenkaan, perus versio jossa on naru startti ja nykyään on myös sähköstartillinen versio.

Jokainen Raket 120 kehittää huimat n. 14 hevosvoimaa noin 10000 kierroksen kohdalla. Tämä uljas työjuhta saattaa kiertää jopa 13000 kierrosta minuutissa. R120 käyttää samaa pakoputkea kuin pikku veljensä R95.


Sivu päivitetty 16.2.2025

Tiesitkö että Kartingmaailman jäsenyys on ilmainen

Liittymällä mukaan saat:

-Tietoa tulevista kisoista

-Vaihtuvia etuja

-Ensimmäisen Karting Kokeilun erikoishintaan

This will close in 30 seconds