Karting Huolto / Korjaus
Ilman toimivia laitteita harrastaminen on hankalaa ja siksi karting huolto on tärkeä osa lajia. Nivelet väljistyvät, laakerit kuluvat ja kilpamoottorin sisuskalut eivät ole ikuisia. Voit tuoda karting autosi huoltoon samaan tapaan kuin henkilöautosi, varaat ajat tuot auton paikalle ja haet pois työn valmistuttua. Olemme hinnoitelleet työmme läpinäkyvästi niin että osan hinta sisältää sen vaihdon eli emme myy pelkkiä osia vaan palvelua niiden tiimoilta.
Kolarikorjaukset teemme vain tuntitöinä koska niissä ongelmana lähes poikkeuksetta on osien irti saaminen ja pahasti vääntyneet rungon oikaisu voi olla jopa mahdotonta. Ja mikäli kyseessä on laajempi huoltokokonaisuus ei pelkkä osan vaihto niin annamme avaimet käteen tarjoukset koko työstä ennen töihin ryhtymistä.
Katso myös muut opetusvideomme.
Karting auton huolto
Huollolla tarkoitetaan karting autojenkin kohdalla ihan samaa kuin muidenkin nelipyöräisten eli vaihdetaan kuluneet osat uusiin . Jarrut, laakerit, rattaat ja moni muu kuluvaa osaa ja vaatii huomioita ajojen välissä.
Kerhomme VIP jäsenten autot tarkistamme joka ajon välissä ja kerromme jos karting auton huolto on tarpeen. Pyrimme toki auttamaan radalla myös muita kerholaisia.
Huollamme tietysti myös muiden kuin kerholaisten autoja. Huoltojen hinnat ovat ilmoitettu aina niin että ne sisältävät osan sekä työn. Tässä muutama esimerkki yleisimmissä kohteista:
- Rengassarja (K3H) 240€
- Raidetanko (kokonainen) 50€ sis. kulmien säätö
- Jarrupalat (merkkikohtaiset) 20-70€
- Ketjut (o-rengas) 80€
Karting auton moottori ja ylläpito
Karting autoissa on monen moisia moottoreita mutta kaikissa on yhteistä se että ilman säännöllistä huolta niiden elin ikä käy vallan lyhyeksi. Karting moottori :n mallista riippuen perus huollon väli on 10-20 ajotuntia. Hurjempi rallattaja toki ajelee pidempäänkin mutta jos ei halua kerätä pikku muruja lohkon pohjalta niin ”huolto-ohjelmaa” on syytä noudattaa.
Kerhomme VIP moottoreista pidämme ajopäiväkirjaa ja ilmoitamme kun karting auton moottori autossa vaatii huoltoa ja mitä se tulisi maksamaan. Näin kerholaisen ei tarvitse tästäkään stressata. Ota selvää mitä muuta iloa sinulle olisi kuulua kerhoomme.
Meille tuttuja aparaatteja ovat mm. X30, mini60, ja eri raket moottorit. Kerhomme jäsenille suosittelemme X30 moottoreita ja tässä muutama esimerkki niiden huolto hinnoista:
- Vetoratas 80€
- Tulppa 15€
- Startin hiilet 40€
- Mäntä 240€ sis. tappi, laakeri ja hoonaus
Karting kaluston korjaus
Välillä pelkkä huolto ei riitä vaan joskus pitää autoa ihan korjatakin. Saattaa sattua kolari tai ihan vain ulosajo jossa jokin paikka pettää.
Rungon oikaisut tai rikkoutuneiden osien vaihdot teemme tuntitöinä. Pyrimme tietenkin antamaan jonkin arvion kokonaiskustannuksista ja jos jotain ei kannata korjata niin kerromme senkin ennenkuin tuhlaamme aikaa turhaan tyhjänpäiväisyyksiin.
Tuntiveloituksemme on 69€
Karting huolto osaksi rutiinia
Yleisesti ottaen karting auton huolto ja tarkastaminen on hyvä tehdä aina ajojen jälkeen jolloin ehtii reagoida tarvittaviin asioihin. Renkaat voivat olla loppu tai jokin nivel väljä ja tämän seurauksena osia voi joutua tilaamaan tai moottorin purkamaan. Kun näitä tarkastelee pitkin päivää ja pistää puutteet ylös niin saa hoidettua kaiken tarvittavan kerralla kuntoon ennen seuraava ajokertaa joko itse tai meidän kauttamme. Mikäli haluat hoitaa oman autosi korjaukset ja huollot itse niin tarjoamme myös palvelua ,jossa opastamme sinut alkuun niin perus toimenpiteiden kanssa kuin kohti tarvittavia välineitä.
Karting auton moottori
Iame X30
Luotettava ja helppo hoitoinen karting moottori joka kasvaa käyttäjänsä mukana ilman kalliita lisäosia. Juniorit (alkaen 12v) aloittavat 21hp versiolla ja kun ikää tulee lisää niin vaihdetaan pakolaippa kuristamattomaan jolloin saadaan kaikki 30hp käyttöön.
X30 on vesijäähdytteinen ja rajoitettu 16000 kierrokseen. Paras teho/vääntö alue on välillä 9-13t kierrosta. Sylinteri on pinnoittamaton teränputki. Kaasuttimena toimii Tillotson HW-27A. X30 on TAG luokan (TouchAndGo) moottori eli se on sähkö startillinen.
X30 on karting harrastajan ystävällinen kilpa moottori
Vaikka X30 onkin täysiverinen kilpa-moottori niin silti se on myös hyvä harrastajalle. Huolto väli harrastajalla on n. 15 tuntia eli keskimäärin riittää että iso huolto tehdään talvi tauon aikana ja kerran kesällä pieni huolto. Iamen maahantuojan varasto sijaitsee Vantaalla joten osien saanti ja muutenkin yhteistyö siihen suuntaan on helppoa ja mutkatonta pääkaupunkiseudulla harrastavalle. Kaasutin on myös helppo käyttöinen ruuvi malli jolloin hankalia suuttimien vaihtoja päivän mukaan ei tarvitse suorittaa vaan säätö onnistuu kirjaimellisesti käden käänteessä.
Radne Raket95
Toiminta varma ja monen lajin aloittavan ensimmäinen kosketus karting moottoriin on juuri Raket 95. Yksinkertainen mäntäohjattu moottori Nikasil pinnoitetulla sylinterillä takaa pitkät huoltovälit. Tillotson HS-319A toimii moottorin kaasuttimena. Moottori on 95 kuutioinen ja ilmajäähdytetty.
Yksi karting auton moottori 3 versiota
Raket Cadet: n. 6hp tuottava 9800 kierrokseen rajoitettu versio. Tämä on nuorimpien 6 vuotta täyttävien ensi moottori. Cadet on varustettu naru käynnistyksellä
Raket Micro: n.8hp tuottava kuristimella varustettu versio. Moottori on rajoittamaton mutta yleensä kierto rajoittuu 12500 kierrokseen minuutissa. Tätä ajetaan ikäluokissa 8-10 vuotta. Moottorissa on sähköstartti
Raket 95: n. 10hp tuottava rajoittamaton versio joka kiertää parhaimmillaan n. 13000. Tätä ajavat 10-15 vuotiaat. Moottorissa on sähköstartti.
Radne Raket 120
Aikuisharrastajan yleisen karting auton moottori valinta suomessa, eikä ihme. Lukuisia luokkia niin yksilötasolla sekä joukkue kisoina ajetaan Raket 120 moottorilla.
Kuten pienempi kuutioinen mutta uudempi R95 on R120 mäntäohjattu Nikasil pinnoitettu simppeli 2 tahti moottori. Walbro WG10 toimii moottorin kaasuttimena. Moottori on nimensä mukaan 120 kuutioinen ja ilmajäähdytetty.
Raket 120 startilla tai ilman
Raket 120 on saatavilla 3 versiota. Xon jossa ei ole starttia ollenkaan, perus versio jossa on naru startti ja nykyään on myös sähköstartillinen versio.
Jokainen Raket 120 kehittää huimat n. 14 hevosvoimaa noin 10000 kierroksen kohdalla. Tämä uljas työjuhta saattaa kiertää jopa 13000 kierrosta minuutissa. R120 käyttää samaa pakoputkea kuin pikku veljensä R95.
Muista lajiin liittyvistä asioista ja sen kuluista kerromme sinulle lisää harrastuksen info sivuilla.
Palaa tästä takaisin etusivulle
Sivu päivitetty 16.2.2025